Blog

Coś o nas, o naszej pracy…

Wstęp.

Jesteśmy grupą rzeczoznawców techniki motoryzacyjnej i maszynowej.
Zajmujemy się głównie szkodami komunikacyjnymi. Piszemy oceny techniczne samochodów po kolizjach lub wypadach, przygotowujemy kalkulacje napraw pojazdów lub wyceny wartości pojazdów przed szkodą oraz pojazdów uszkodzonych.

Brzmi to bardzo mądrze ale dla przeciętnego kierowcy takie informacje nic nie wnoszą. Co więc oznaczają te opisy powyżej.

Ocena techniczna

Ocena techniczna to pierwszy dokument tworzony po kolizji. To od oceny technicznej zaczyna się dopiero szacowanie wysokości szkody, przygotowanie kalkulacji naprawy.

W ocenie technicznej oprócz danych identyfikacyjnych samochodu który był oglądany zawarte są dodatkowe najistotniejsze informacje, jak wyposażenie pojazdu, informacje o ewentualnych uszkodzeniach nie pochodzących ze zdarzenia itp. Najistotniejsze jednak że jest to nic innego jak takie zestawienie listy elementów które zostały uszkodzone w kolizji lub wypadku i ich kwalifikacja do wymiany lub naprawy. Trzeba też pamiętać, że nie będzie tam informacji o technologii naprawy (stosowaniu elementów jednorazowych np. folii drzwi) czy cenach części zamiennych lub kwocie odszkodowania.

Ocena taka może zostać sporządzona w programie do kalkulacji szkód lub (co częstsze) ręczenie na papierowym formularzu.

Dodatkowo ważne jest, że z punktu widzenia samego poszkodowanego ten dokument jest w zasadzie nieistotny, a dla nas, rzeczoznawców to podstawa naszej pracy.

Kalkulacja naprawy

Kalkulację naprawy przygotowuje się w oparciu o ocenę techniczną. Ten dokument aktualnie przygotowuje się już tylko w dedykowanych do tego programach.

Aktualnie dostępne są trzy programy, Audatex, Eurotax oraz DAT. Mimo, że są przeznaczone do tego samego (przygotowania kalkulacji naprawy pojazdu), każdy z nich jest inny, na każdym pracuje się inaczej, choć efekt końcowy jest zbliżony.

Sam poszkodowany może być już tym dokumentem zainteresowany gdyż tutaj pojawia się kwota kosztów naprawy.  ($_$)

Jest tylko jeden niuans, wielki jak stodoła. Kalkulacja naprawy jest przygotowywana wg pewnych kryteriów, a wynikiem końcowym (kwotą oszacowanych kosztów naprawy) można bardzo łatwo manipulować przez stosowanie np. różnych stawek za godzinę pracy, przez stosowanie rabatów na częściach zamiennych, przez stosowanie części nieoryginalnych, czy zmniejszenie kosztów lakierowania.

Jeśli zastanawiasz się czytelniku jak bardzo można manipulować wynikiem końcowym, powiem wprost…  BARDZO. Ale to pozostawię sobie na osobny wpis tak samo jak kwestię wycen wartości pojazdów.